18. november 2006

Fra en boksamlers liv

Interiør fra heimen





Så godt som alle bøkene jeg skriver om og avbilder i denne bloggen, er fra min egen boksamling. Siden jeg har samlet på bøker hele livet, og lever av og med bøker, er den ganske omfattende. Men jeg er hverken bibliofil eller feinschmecker, så det er snakk om et bruksbibliotek, et høyst personlig bibliotek som gjenspeiler min litterære smak og mine arbeidsområder - og samlemani. I den grad jeg samler bevisst, er det gjerne snakk om enkelte forfatterskap, enkelte fagområder, samt at jeg generelt prøver å ha så mange hovedverk og andre sentrale verk som mulig.
Har du lest alle disse bøkene? er det noen som spør. Selvfølgelig har jeg ikke det. Det er mange grunner til å anskaffe en bok. Samlemanien i seg selv kan være én. Men jeg anskaffer jo stort sett bøker på grunn av innholdet, dvs. nettopp for å lese dem, eller for å slå opp i dem. Jeg har for eksempel noen hyllemeter med ordbøker og andre oppslagsverk. Det er jo ikke bøker man leser i den forstand. Og noen ganger anskaffer jeg bøker bare for å ha en forfatter mest mulig komplett. Men til grunn for det hele ligger lesegleden. En særegen opplevelse er forresten å gå på oppdagelsesferd i egne hyller, kanskje plukke frem en bok jeg kjøpte for tyve år siden, og så oppdage at nå, nå er tidspunktet inne for å lese den. Hva med bokhyller? Har jeg hylleplass nok? Overhodet ikke. En boksamler som lar seg stoppe av praktiske detaljer som bokhylleplass, er ikke virkelig glad i bøker.

Ingen kommentarer: