11. november 2006

Jeg lurer på om jeg skal begynne å lese Ulysses igjen


Ja, jeg lurer på om jeg skal begynne å lese Ulysses igjen. Jeg har lest deler av den, men ikke hele. Spørsmålet er om jeg skal begynne fra begynnelsen, eller fra der jeg sluttet sist. Fra begynnelsen, antagelig, for å få helheten i det. Men først må jeg finne Bjørn Tysdahls Joyce-biografi, som er grei å støtte seg til underveis. At jeg ikke kan finne en bok, er for så vidt ikke noe nytt. Jeg har for mange bøker til at jeg klarer å holde oversikten. Men jeg burde klare å finne Joyce-biografien i løpet av en uke hvis jeg går inn for det. Jeg vil så rapportere fra lesingen av Ulysses her i bloggen.

Plakaten er fra min samling av forfatterportretter i plakatform. Kjøpt i Dublin tidlig på 1970-tallet. Kunstneren Jim Fitzpatrick er fortsatt going strong: http://www.jimfitzpatrick.ie/



Ingen kommentarer: