23. desember 2006

Bok(jule)handel


Hvert år kombinerer jeg julesammenkomsten hos Gyldendal med julehandel i hovedstaden. En av de viktigste postene på programmet er bokkjøp hos Norli. Norlis bokhandel er min yndlingsbokhandel. Det er også stedet for «kontantsalget», en spesiell kasse hvor folk fra forlagsbransjen handler med personalrabatt. Før lå det i kjelleren, nå er det oppe i annen etasje, inne bak ordboksavdelingen. For å handle på det såkalte kontantsalget må du ha kjøpekort fra et forlag, noe som gir 40-25 % rabatt på bøker fra forlag tilknyttet Den norske forleggerforening. Og den rabatten er det jo absolutt verd å ta med seg.
I år hadde jeg som vanlig med meg en liste over bøker jeg skulle kjøpe som julegaver. «Boknissen» er et begrep i heimen, et lett gjennomskuelig psevdonym. Jeg kjøper til og med bøker i julegave til meg selv. Men hvilke bøker som sto på julegavelisten i år, kan jeg selvsagt ikke si her og nå, selv om hverken familie eller venner renner ned denne bloggen.
Men det er jo så mye som frister når man først befinner seg i et paradis som Norli. Annet bind av Montaignes essays måtte jeg absolutt ha, nå da Montaigne kommer på norsk. Første bind kjøpte jeg i fjor. Og så fant jeg en utgave av Homers Odysseen, en klassiker i ordets rette forstand, som hittil har manglet i min boksamling, og som jeg trenger nå da jeg skal lese Ulysses. I avdelingen for klassikere og litteraturvitenskap fant jeg også nyutgaven av Donaldismen, som jeg ikke leste første gang den kom ut på syttitallet. Og en svensk bok om mitt eget fag, Något att orda om, Tankar kring konsten att översätta. På et bord fant jeg en norsk bok om slang, også faglig relevant. Og en bok om rare ord fra hele verden. Kanskje ikke så veldig relevant ... men morsom. Avdelingen for svensk og dansk må jeg alltid innom. Resultatet i år ble en diktsamling av Ann Jäderlund og en av Klaus Høeck, en svensk og en dansk lyriker jeg først nylig er blitt oppmerksom på. Av og til må man ta noen sjanser.
Det ble en del bøker ... og en del penger. Men også mange gleder å se frem til. Har du lagt bøker under treet i år, eller skjemt bort deg selv litt i en velassortert bokhandel?


Illustrasjon: Anne Gutu

1 kommentar:

Prinsesse Lea sa...

Definitivt noen bøker under treet i min familie, ja... Ikke så mange originale kjøp i år, kanskje, men i fjor fikk jeg en bok jeg ble veldig glad for, nemlig en utgave av "Rim og rytme — en liten verselære" av André Bjerke. Den hadde jeg nemlig ønsket meg og lett etter lenge.