23. januar 2007

Dagens navn: Stendhal


Egentlig navn Marie-Henry Beyle (1783--1842), en fransk forfatter jeg ikke vet annet om enn at han er en gjenganger i sitatlitteraturen, at han skrev under 171 pseudonymer og at han ifølge sin egen gravskrift "levde, skrev, elsket med like stor glød som han tilbad Cimarosa, Mozart og Shakespeare". Hvis du vil vite mer om ham, kan du lese om ham på Wikipedia her.

Jeg finner frem et av hans mest kjente verk, Rødt og svart, i bokhylla, men jeg har ikke lest det, så det er ikke avmerket et eneste sitat der. Derimot er det raskt konstatert at Beyle ikke bare selv uttrykte seg meget siterbart, men at han også likte å sitere andre, siden alle kapitler innledes med et sitat av en annen dikter. Jeg har likevel brukt Stendhal i sitatbøker jeg selv har lagd, som dette, trolig noe enhver forfatter kan kjenne seg igjen i:

«Jeg skjelver alltid av frykt for bare å ha skrevet et sukk, når jeg trodde jeg hadde nedtegnet en sannhet.»

Stendhal er også kjent for å ha gitt navn til eponymet stendhalsyndromet, en psykosomatisk lidelse, stress vil man kanskje kalle det, som kan inntre når man blir overveldet av spesielt vakker kunst og/eller altfor mange store kunstinntrykk på en gang. Les om stendhalsyndromet på Wikipedia her.

- Og hva er Deres profesjon, monsieur Beyle?

- Iakttager av det menneskelige hjerte.

Ingen kommentarer: