26. februar 2007

Litterære fakta


Filmen Clueless er basert på Jane Austens roman Emma.

Et godt Jane Austen-nettsted finner du her. Dette nettstedet har en egen side som viser parallellene mellom Emma og Clueless. Dessverre klarer jeg ikke å lenke direkte til denne siden, så du får lete deg frem på dette innholdsrike nettstedet hvis du er spesielt interessert. En god BBC-filmatisering av Emma er tilgjengelig på DVD nå. Jeg kjøpte den på Platekompaniet for et par uker siden (serie på fire timers varighet, deilig engelsk nostalgi på innesnødde vinterkvelder). Og hvorfor ikke ta med Stolthet og fordom samtidig? (vanlig spillefilm). Den er med Keira Knightley i hovedrollen. Jeg bare sier det, fordi jeg har oppdaget at Knightley er en skuespiller som folk er enten for eller imot. Jeg er for. Og jeg snakker altså om Knigthley som skuespiller, bare så det er helt klart. Men aller best er det selvfølgelig å lese Jane Austen, som finnes i gode norske oversettelser.

Ingen kommentarer: