15. mars 2007

Handler all litteratur om kjærlighet?










1. Hanne Ørstavik: Kjærlighet
2. Marcel Proust: Swanns kjærlighet
3. Gabriel Garciá Márquez: Kjærlighet i koleraens tid
4. Samuel Beckett: Første kjærlighet
5. Doris Lessing: Kjærlighetens teater
6. Jan Kjærstad: Tegn til kjærlighet
7. Vetle Lid Larssen: Kjærlighet før øya synker
8. Milan Kundera: Latterlige kjærlighetshistorier
9. Cathrine Grøndahl: Det har ingenting med kjærlighet å gjøre
10. Bjørnstjerne Bjørnson: Geografi og kjærlighet
11. Henrik Ibsen: Kjærlighetens komedie
12. Ian McEwan: Kjærlighet ved første blikk
13. Johan Falkberget: Kjærlighetens veier
14. Olaf Bull: Kjærlighet
15. Märta Tikkanen: Århundrets kjærlighetssaga

Jeg tror jeg har stilt spørsmålet før her i bloggen: Handler all litteratur egentlig om kjærlighet? Jo mer jeg leser, jo mer tror jeg at denne teorien har noe for seg. Men jeg kan vel ikke være den eneste som har tenkt denne tanken? I så fall er det mitt bidrag til litteraturvitenskapen (lol). Men jeg er alvorlig - jeg mener at kjærligheten går som en rød (sic) tråd gjennom all litteratur. "Kjærlighet, ja. Ord kjent for alle mennesker," som Joyce sier i Ulysses.
Ovenfor har jeg valgt 15 titler fra litteraturen for å illustrere min påstand. Men egentlig handler denne listen om et nytt tema her i bloggen, nemlig ... lister. Det vil si titler og temaer. Første liste er altså 15 titler som inneholder ordet kjærlighet. Flere lister følger etter hvert.

Ingen kommentarer: