31. mars 2007

Hvorfor skriver du?


Varför skriver du?
«Det finns ingen klok eller rationell anledning. Jag läser Virginia Woolfs Ett eget rum just nu, och där betonar hon att folk skriver på eget uppdrag. Ingen ber om de där texterna. De flesta vill inte ha dem. Få är intresserade av att betala för dem. Men man skriver ändå, eftersom man brukar skriva, och man kan inte räkna med att det blir något. Inte att det blir klart. Inte att det blir antaget. Inte att det säljs. Det handlar om att våga det fria fallet som... är att leva.»
(Bare en liten oversetterbemerkning: "Inte att det blir klart" betyr "Ikke at det blir ferdig".)

Interessant om skriveprosessen i dette intervjuet med den svenske forfatteren Sigrid Combüchen. Hele intervjuet kan du lese her, og Dagbladets anmeldelse av hennes bok Livsklättraren: en bok om Knut Hamsun, kan du lese her.

Noe av det jeg merker meg i dette intervjuet, er at her har vi enda en forfatter som har Virginia Woolf som inspirasjonskilde og forbilde. Det er en del av dem, og jeg tror det særlig gjelder kvinnelige forfattere. Det minner meg også om at Virginia Woolf er en av de forfatterne jeg aldri har lest ordentlig.

1 kommentar:

Unknown sa...

Jeg har skrevet om Hamsun og Bergljot i Follo og brukt Combüchens bok og noen av hennes tanker om Hamsuns forhold til sine kvinner -

wwww.knutmichelsen.no