31. mars 2007

Korreksjon.

I et innlegg 22. mars skrev jeg at Frankrike hadde 12 millioner innbyggere og likevel bare litt flere litterære debutanter årlig enn Norge. En våken leser gjorde oppmerksom på at Frankrike har i overkant av 60 millioner innbyggere. Jeg sa jeg skulle prøve å finne kilden, og det gjorde jeg under lørdagsrengjøringen i dag, da jeg ryddet i avisbunkene. Kilden var Dagens Næringsliv 17./18. mars, magasindelen. Nå viste det seg, mot min formodning, at det var jeg som hadde lest for fort og derfor skrevet galt. Det står nemlig: Selv om Frankrike har 12 ganger så mange innbyggere som Norge, har de bare litt flere litterære debutanter hvert år." Og 12 x 5, det blir 60, det. Men desto mer bemerkelsesverdig blir den relative forskjellen i antall litterære debutanter. Og spørsmålet som naturlig melder seg, blir jo ikke mindre interessant av det: Er denne forskjellen et bevis på at det utgis for mye i Norge, eller på at det er altfor høy terskel for å bli utgitt i Frankrike?

Ingen kommentarer: