30. mars 2007

Men Pessoa var ikke død ...


Eller jo, det er han selvfølgelig. Men jeg sa i går at jeg hadde gjort meg ferdig med Pessoa for denne gang, men hva sender ikke NRK P2 (radioen min er selvfølgelig fast innstilt på denne kanalen) idet jeg nettopp er ferdig med dagens lunsj:

13.03 Min ønskedikter: Fernando Pessoa
Bjørn Vang presenterer Fernando Pessoa.
Blir også sendt søndag kl. 07.03.

Nå synes jeg riktignok ikke at dette var noen god presentasjon av Pessoa, egentlig. Det skyldes kanskje at sitatene fra Pessoa etter min mening ble lest av en litt for umoden og ung kvinnestemme med for mye livlighet i uttrykket og en tone som i hvert fall ikke lot meg ane Pessoa - men programmet handlet like mye om Bjørn Vang selv, som debuterer som forfatter på et forlag i Portugal med boken «Den fremmede i Alfama», med noen praktfulle skildringer av mennesker og miljøer i Lisboa (les mer her).

Ingen kommentarer: