21. april 2007

En av de fineste reisene man kan gjøre ...


Jeg tror faktisk at den norsk-svenske forfatteren Beate Grimsrud allerede tilhører det kollektive biblioteket for meg (se innlegget under). Jeg har hørt så mye om henne, men ikke lest henne. I siste nummer av Morgenbladet er det et stort intervju i forbindelse med hennes nyeste bok Søvnens lekkasje. Jeg vet ikke om jeg kommer til å lese Grimsrud, men i dette intervjuet sier hun noe om skriveprosessen som jeg merket meg:


- Du er flere ganger inne på det forunderlige ved at forfattere faktisk finner bøkene i seg selv.
- Jeg synes det er merkelig at bare man konsentrerer seg ordentlig, så oppdager man at det finnes noe der inne som ikke hadde kommet opp hvis man ikke lette. Da jeg skrev «Øksa» [Å smyge forbi en øks, 1998], tenkte jeg mye på dette: Så merkelig at en av de fineste reisene man kan gjøre er å dra innover i seg selv.

Ingen kommentarer: