18. april 2007

Liste: Ti bøker om kjærlighet på tvers av sosiale skiller.






Jeg skrøt for noen dager siden av at jeg etter min mening hadde bedre lister enn Klassekampen. Det burde jeg ikke ha gjort. De imponerte meg i hvert fall i siste utgave av Bokmagasinet med denne listen (som altså ærlig og redelig er stjålet fra Klassekampen 14./15. april 2007):

1. Jane Austen: Stolthet og fordom
(Elizabeth Bennet og Fitzwilliam Darcy)

2. Emily Brontë: Stormfulle høyder
(Catherine Earnshaw og Heathcliffe)

3. Lev Tolstoj: Anna Karenina
(Anna Karenina og grev Vronskij)

4. Henrik Ibsen: Hedda Gabler
(Hedda Gabler og Eilert Løvborg)

5. Knut Hamsun: Victoria
(Victoria og Johannes)

6. D.H. Lawrence: Lady Chatterleys elsker
(Constance Chatterley og Oliver Mellors)

7. Lars Saabye Christensen: Bly
(Kim Karlsen og Vivi)

8. Vikram Seth: En passende ung mann
(Lata Mehra og Kabir)

9. Philip Roth: Menneskemerket
(Coleman Silk og Faunia)

10. Vigdis Hjorth: Hjulskift
(Louise Berg og Truls Olsen)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har lest 4 av disse - og de beskriver en altoppslukende kjærlighet i et kontrastfylt samfunn. Jeg blir tatt av handlingen :).

Jørn Roeim sa...

Takk for kommentaren!

Anonym sa...

Ingen årsak. Har lenket til deg fra bloggen min, hvis det er i orden ...

Anonym sa...

Det er ikke bare i orden, det er veldig hyggelig. Takk skal du ha!

Tehme Melck