23. april 2007

Liste: Ti skjønnlitterære bøker som handler om prostitusjon.







1. Jorge Amado: Tereza Batista
2. John Cleland: Fanny Hill
3. Sverre Asmervik: Men tankene mine får du aldri
4. Alexandre Dumas: Kameliadamen
5. Christian Krogh: Albertine
6. Herbjørg Wassmo: Et glass melk takk
7. Michel Faber: Rosenrød og Liljehvit
8. Bergljot Hobæk Haff: Skjøgens bok
9. Vigdis Hjorth: Hysj
10. Paulo Coelho: Elleve minutter


Denne listen er selvfølgelig inspirert av et aktuelt politisk tema akkurat nå. Den kan lett gjøres lengre. Av disse bøkene har jeg selv nr 1, 2 og 5, og jeg så nylig Kameliadamen på DVD (klassiker med Greta Garbo).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Selv har jeg John Clelands Fanny Hill, Christian Kroghs Albertine, Michel Fabers Rosenrød og Liljehvit (men på engelsk) og Bergljot Hobæk Haffs Skjøgens bok. Jeg har bare lest Albertine og Rosenrød og Liljehvit.

Anonym sa...

Takk for kommentaren. "Tereza Batista" er min favoritt. Latinamerikansk på sitt beste.

Tehme Melck