8. mai 2007

Bøker jeg har fått (2)



Denne boka med praktfulle svart-hvitt-fotografier fra England av Magnum-fotografen Ian Berry (les om ham og se bilder, bl.a. fra boka, på Magnums hjemmeside her) fikk jeg i 1978 av en god venn. Igjen et eksempel på en velvalgt bokgave - for det første var jeg jo fotointeressert, for det andre hadde vi to reist i England, Wales og Irland sammen. Og boka er like kjær den dag i dag, snart 30 år senere.
Det er ikke tilfeldig at jeg omtaler den akkurat i dag. Før jeg dro fra Voss i går, var jeg innom et konditori på Vangen (Voss sentrum) og provianterte til hjemturen. Voss er et stort turistmål, blant annet er det spesielt mange britiske turister der, og dette konditoriet hadde nettopp fått besøk av en stor gruppe eldre engelske damer. Både utseendet og måten de snakket på ga meg så sterke assosiasjoner til en viss type kvinner i Monty Python’s Flying Circus at jeg nesten måtte le. Det var nesten som å befinne seg i en Monty Python-sketsj.
Ian Berrys bok er ikke komisk som Monty Python, men mange av hans mesterlig observerte scener fra engelsk dagligliv inneholder en god del subtil humor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ååå, for en søt hund! Glamourjuristen har dessverre ingen blogg, da Bach, bøker og hund opptar det meste av tiden (når man ikke krangler med motparten på jobb..). Men jeg leser andres, og særlig de som kan anbefale litteratur jeg ikke er oppmerksom på, så keep up the good work!