7. mai 2007

Røff guide til samtidslitteraturen.


Etter ekskursjonen til Vestlandet vender jeg tilbake til litteraturen igjen. En hyppig gjentatt påstand fra min side er at all litteratur egentlig handler om kjærlighet. Men så leser jeg i Aftenposten fra lørdag at kjærligheten har magre kår i moderne norsk litteratur. Utsagnet kommer fra mangeårig litteraturmedarbeider i NRK, Marta Norheim, som nå er aktuell med boken Røff guide til samtidslitteraturen, dvs. norsk forfattere etter Solstad, Fløgstad, Kjærstad og Wassmo, eller sagt på en annen måte: Forfattere som har debutert etter 1990. Det vil si navn som Levi Henriksen, Terje Holtet Larsen, Ingeborg Arvola, Johan Harstad, etc. Noen av dem har vært omtalt i denne bloggen, men jeg må si at jeg har store huller å fylle når det gjelder ny norsk litteratur. Norheims bok virker som en fin måte å få bedre oversikt på. Jeg tror jeg skal anskaffe den. Les mer om boka her .

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg har sett litt på denne boka i dag, og den er jo rett og slett genial. Takk for tipset.