1. juli 2007

4. 50 fra Paddington.




I kveld skal jeg se på fjernsyn for første gang på flere måneder, tror jeg. Årsaken er at NRK1 sender Agatha Christies Miss Marple: 4.50 fra Paddington, i en britisk/amerikansk produksjon fra 2004. Håper bare at den er mer britisk enn amerikansk i uttrykket, ellers gidder jeg ikke. I beste fall blir det en deilig kveldsstund med nostalgisk engelsk krim. Jeg har sett den før, for mange år siden, i en annen versjon.

I sakens anledning har jeg laget følgende liste (lenge siden jeg har hatt en liste nå) med boktitler som handler om tog:

1. Graham Greene: Toget til Istanbul
2. Agatha Christie: Mord på Orientekspressen
3. Agatha Christie: 4.50 fra Paddington
4. Jonathan Jerv (Nordahl Grieg): Bergenstoget plyndret inat
5. Charles Dickens: Sporskifteren
6. Bohumil Hrabal: En liten jernbanestasjon i krig
7. Gunnar Lunde: Benken ved jernbanestasjonen
8. Vigdis Hjorth: 17.15 til Tønsberg
9. Rolf Jacobsen: Fjerntog
10. Georges Simenon: Mannen som så etter togene
11. Heinrich Böll: Toget var i rute
12. Patricia Highsmith: Billett til helvete

1 kommentar:

Aina Basso sa...

Agatha Christie: Monte Carlo-ekspressen.