31. juli 2007

Gift med et geni.


I forbindelse med lesingen av Ulysses anbefalte cox meg boken Married to Genius, som handler om ni kjente forfattere og deres ekteskap, blant dem Joyce (de andre er Conrad, Tolstoj, Hemingway, Lawrence, Woolf, Mansfield, Shaw og Scott Fitzgerald). Forfatteren er Jeffrey Meyers, som har skrevet biografier om en rekke forfattere og som derfor kan sitt stoffområde. I tillegg skriver han godt - et tilgjengelig og klart språk, spekket med fakta og innsiktsfulle analyser. Min danske venninne herecomestrouble ba meg si hva jeg mente om boken når jeg hadde lest den, og derfor åpnet jeg den i går, primært for å lese om Joyce og Nora. Neste kapittel handlet imidlertid om Virginia og Leonard Woolf, så jeg ble litt nysgjerrig og fortsatte med det, og deretter begynte jeg på kapittelet om Shaw og hans kone. Eller for å si det på en annen måte: Jeg klarte ikke å legge boka fra meg. Kapittelet om Virginia Woolf burde for eksempel være pensum for alle som skal se, eller har sett, The Hours (en film som hermed er anbefalt).
Som det het i anmeldelsen i Financial Times da boken kom: «One is left with a series of fascinating and well-documented studies.» Det kan jeg bare underskrive på. Ypperlig fremstilling av interessant stoff. Riktig en kosebok for alle leseinteresserte, og samtidig en bok til å bli klokere av, dvs. øke sin viten.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Apropos The Hours - jeg vil på det sterkeste anbefale boka. Den er nok litt annerledes enn filmen, men det er som seg hør og bør. Les den og nyt den. :)

Jørn Roeim sa...

Takk for anbefalingen. Jeg visste ikke om den. Den kom på norsk i 2002 viser det seg, med tittelen "Timene", og forfatteren er Michael Cunningham.

Anonym sa...

Hvem er det som er geniene i disse ekteskapene - forfatterne eller deres ektefeller?
Antar forfatteren av boken mener det er forfatterne, men jeg er sannelig ikke sikker på om det er rett?

cox sa...

"anonym": Det er nok ingen tvil om at det er dikterne som er geniene. Men om de var geniale i ekteskapet, er jo en ganske annen sak. Er ikke i tvil om at Nora var den rette for James Joyce, med sin jordnærhet. Sant å si var hun ikke det minste imponert hans forfatterskap.
Jane Mykle sa: "Enhver dikter burde gifte seg. Ingen burde gifte seg med en dikter!"