30. juli 2007

Hva leser jeg nå?


Cox minte meg i en kommentar nylig om Robert Musils Mannen uten egenskaper og Elias Canettis Forblindelsen. Jeg har og kjenner til begge, men de hører til de bøkene jeg bare har bladd i. Musils verk nevnes jo ofte i samme åndedrag som Proust og Joyce, og hver gang jeg har bladd i det, har jeg tenkt at det må jeg få lest en gang. Musil og Joyce var av samme generasjon, og i likhet med Ulysses betegnes Mannen uten egenskaper som et av modernismens viktigste verk.
Canetti (nobelprisen i litteratur 1981) har jeg et litt nærere forhold til, i og med at jeg har lest Fakkelen i øret, en av de tre selvbiografiske bøkene hans. Han er representert i mitt bibliotek med tre eller fire bøker, pluss at jeg har en av hans kone.
Jeg fant frem Forblindelsen for å se på den igjen, og begynte like godt å lese den. Jeg har lurt på hva jeg skulle begynne å lese etter Ulysses - er liksom i et litt lesemessig vakuum - og hvorfor ikke Forblindelsen?

1 kommentar:

cox sa...

FORNUFTIG!