2. oktober 2007

Leserapport.


Jeg proklamerte nylig at jeg ville lese en bok av Torgrim Eggen, og nå er jeg i gang med Hilal. Av en eller annen grunn er det denne tittelen som har festet seg i min bevissthet, og forleden dag plukket jeg den med meg fra biblioteket. Jeg har allerede litt den samme følelsen som da jeg begynte å lese Hjorths Hjulskift. Den ville jeg opprinnelig lese primært fordi den foregår på mine hjemtrakter, men så ble jeg fullstendig oppslukt og hadde en praktfull leseopplevelse. Slik også med Eggen. Jeg ville bare lese en bok av Eggen for å ha gjort det. Punktum. Men så ble jeg fanget allerede fra første side. For et språk! For noen beskrivelser! Mennesker og miljøer blir så virkelige, så rikt og presist beskrevet, det er så jeg fornemmer lukter og lyder og opplever menneskene som virkelige. Og for et kunnskapsnivå denne forfatteren må ha. Jeg er imponert. Og leser oppslukt videre hver dag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Stilig å høre at du falt for den. :-)

Anonym sa...

Jeg synes også Hilal er er veldig bra bok.

Jørn Roeim sa...

leselama: Ja, du har jo uttrykt din begeistring for den. Det var imidlertid ikke først og fremst andres anbefaling som gjorde at jeg valgte akkurat denne; som sagt er det denne tittelen av Eggen som av en eller annen grunn har festet seg i min bevissthet, kanskje på grunn av omtale da den kom ut. Og en bra bok er det utvilsomt, ellen.

Anonym sa...

Jepp! Jeg likte den. Derfor synes jeg også at det er stilig å høre at andre - som du - en meget god og erfaren leser har jeg på det bestemteste fått inntrykk av, også liker den. Da tenker jeg at det er boka som er god, ikke bare det at jeg falt for den der og da. Det faktum gleder meg. Men det gleder sikkert forfatteren av boka enda mer vil jeg tro. :-D