11. november 2007

Kebab Connection.

Jeg har sett to filmer i helgen, Mr. Beans ferie og Kebab Connection. Jeg visste at den første hadde fått dårlig kritikk, men tok sjansen. Det burde jeg ikke ha gjort. Her har man presset Mr. Bean-sitronen til siste trevl, uten å få særlig mye ut av det. Gode komedier er mangelvare, og denne hører definitivt ikke til dem, og som Mr. Bean- og Rowan Atkinson-fan føler man seg bare beskjemmet.

Men så - Kebab Connection. Prisbelønnet tysk film fra 2005 fra tyrkisk innvandrermiljø i Hamburg, med praktfulle kulturkollisjoner på mange plan. Her er det humor og driv fra først til sist, og jeg må jo innrømme at jeg syntes det var deilig med en skikkelig god tysk film for en gangs skyld. Ikke sånn å forstå at det ikke lages gode filmer både i Tyskland og resten av Europa, men de har jo ikke så lett for å trenge gjennom Hollywood-støyen. Så hvis du føler trang til en spenstig feel-good-film som masserer lattermusklene uten å irritere intelligensen, er dette et godt valg.

Nora Tschirner som Titzi og Denis Moschitto som Ibo i Kebab Connection.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har sett dem begge.
Enig med deg. Mr. Bean var bare pinlig, Kebaben morsom og underholdende.

Kari

Anonym sa...

Hvor blir det av dagens - og mandagens - innlegg?

Venter spent.

Kristine II

Jørn Roeim sa...

Kristine II: Takk for hyggelig kommentar. Jeg skal straks komme sterkere tilbake. Klarer ikke alltid å holde målet om minst ett innlegg per dag.