7. desember 2007

Filmvarsel





Collateral
(2004), amerikansk dramathriller om drosjesjåføren Max (Jamie Foxx), som blir tvunget til å kjøre den kaldblodige leiemorderen Vincent (Tom Cruise) fra sted til sted mens han eliminerer ofrene sine. En slags moderne film noir, meget velspilt og velregissert. Se omtale på imdb HER. Jeg liker filmer hvor det forekommer drosjer, og drosjesjåføren i denne filmen er realistisk og godt tegnet. Jeg mener - situasjonen han kommer opp i etter hvert er selvfølgelig noe spesiell, men måten drosjesjåføren og hans arbeidssituasjon generelt er skildret på, er god. I prinsippet er det ingen forskjell på å kjøre drosje i Oslo og enhver annen vestlig storby.
Men først og fremst er dette en drivende god film, velspilt og velregissert som sagt, og uten dødpunkter. Et utmerket valg en fredagskveld. På TV 2 Zebra kl. 21.05.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tltredes! (Som Stabel ville ha sagt.) Filmen er veldig bra, den. Her er det langt mellom dødpunktene. Og Tom Cruise, som ofte er FOR kjekk og glatt på lerretet, er overbevisende som hit-man. Men jeg ble overrasket over at dette falt i smak hos deg. En som styrer unna spenningslitteraturen, pleier som regel å gi blaffen i spenningsfilmer også. Men så var det altså drosjekjøringen som fenget mest ?!

Jørn Roeim sa...

cox: Ikke som fenget mest, nødvendigvis, men som i hvert fall var innfallsvinkelen. Men en god film er en god film, og jeg kan godt se en skikkelig spenningsfilm innimellom. Jason Bourne-filmene med Matt Damon står også høyt i kurs hos meg.

Anonym sa...

Ja, jeg liker også Jason Bourne-filmene. Selv om Matt Damon er en smule malplassert i rollen. Richard Chamberlain passet bedre. For ikke å forglemme boka: "Hvem var Jason Bourne?". Glitrende god action! En bør merke seg at forfatteren, Robert Ludlum, forlengst er død og begravet. Men han rør på seg. Stadig dukker det opp nye Ludlumbøker i handelen, men de er skrevet av såkalte "ghost-writers". Og de kan man med fordel la være å bla i.

Sesselja sa...

Så den, likte den ikke. Forsåvidt fiffig start, men så tapte den seg noe grassalt, og innen de sedvanlige og utbrukte actionscenene startet, kikket både jeg og mannen på klokka like ofte som på filmen.

Ett poeng til Little Miss Sunshine. :)
Zero, nill, zilch til Collateral. zzz