13. desember 2007

Quiz (3)






Svaret på forrige nøtt var Fredrik Stabel (mer om ham senere i dag). Her er en ny nøtt fra cox:

"Har du sett de pikene der borte?"
Jeg gløttet mot et leende selskap i nærheten, en kvinneflokk i liggestoler. Midtpunktet i denne drinkende gjengen av nesten nakne unge damer var en halvgammel gentleman. Ham gjenkjente jeg, men hva var navnet? En entertainer som jeg ofte hadde sett på skjermen over halve verden, han opptrådte alltid i rutet jakke og hadde overtenner som minnet om en melonskive puttet inn under leppen. Som vanlig lo han også nå med bakoverkastet sølvlatter og hadde diamantlenker rundt begge håndleddene.
Badepikene rundt ham mjauet. Antagelig jobbet de med TV de også. Sminkøser, kostymedamer og slikt, sånne hvis høyeste mål i livet er å få navnet sitt på rulleteksten efter et show.
Mr. Iporyk betraktet dem øgleaktig mens han heiste på den røde badebuksen, han glippet med reptiløynene, helt uten smil.
"Jeg har lyst til å pule dem", sa han.
"Sier du dét, Henry?"
"Men jeg kan ikke. Jeg er 91 år."

7 kommentarer:

Spectatia sa...

Æsj, ungoogleable... ;-(

Anonym sa...

Gi oss litt mer å bygge på Cox!
Dette synes umulig....

Kari

Anonym sa...

Cox:
Nå har du pint oss lenge nok!
Du må enten gi oss et hint eller komme med svaret...
Jeg grubler og grubler, leter og leter i bokhyllene - har ikke tid til dette i disse førjulstider!
Kari

Jørn Roeim sa...

Kari: Jeg har også bedt cox om svaret, men har ikke fått det ennå.

Anonym sa...

Beklager veldig! Men jeg fikk virus på PCen (og jeg føler meg ikke så frisk selv!)
Svaret på oppgaven var en roman av ODD EIDEM som heter "Cruise" som faktisk er veldig morsom, hvis man ønsker noe kjekt å lese i juletiden!?
Nå tror jeg ikke dere får flere nøtter.....men jeg skal jo ønske dere god høytid når den tid nærmer seg!

Anonym sa...

Takk, takk, takk Cox!

Tar meg en tur på biblioteket i morgen - nå har jeg grublet sånn over denne 91-åringen at jeg føler at jeg må bli bedre kjent med ham.

God bedring - både for deg og PC'n!

Og - de beste ønsker for jule- og nyttårshelgen.

Kari

Jørn Roeim sa...

cox: Takk. Endelig. Fra en bok i min egen bokhylle, altså. Og så Odd Eidem, som jeg har lest så mye av. Men jeg kjente det ikke igjen. Jeg var særlig opptatt av "flaneriene" hans ("Kefir og chianti" og div. andre samlinger). Disse kan også anbefales, Kari.