2. januar 2008

Albert Åberg, hvor ble det av deg i alt mylderet?





Jeg har lest ferdig Hässelby av Johan Harstad. Flere andre bloggere (og kommentatorer) har lest og likt denne boka. Mitt førsteinntrykk, som jeg fortalte om i DETTE innlegget, var også overveldende positivt. Når jeg nå har lest hele boka, er jeg imidlertid veldig delt. Jeg er fortsatt like imponert over Harstads gode språk og driv i fortellingen. Han river leseren med, og det er lett å lese ham. En av de andre bloggene som omtaler Hässelby, er Bookhouse Girls. Omtalen finner du HER . Bloggeren refererer blant annet til en anmeldelse av denne boka i Dag og Tid og skjønner ikke at hun og anmelderen kan ha lest samme bok, eller at de i hvert fall ikke har lest den på samme måte. Jeg skjønner begge. Eller rettere sagt, jeg tror jeg selv har lest Hässelby på begge måter. Jeg synes som sagt det er en praktfull bok (selv om jeg ikke er i målgruppa aldersmessig), og et absolutt givende møte med Harstad. Men samtidig setter Dag og Tids anmelder fingeren på det som også etter min mening er den store svakheten med boka: «Dei som les Hässelby for å finna eit framhald av livet til Albert Åberg, møter ein gimmick, og berre det, i ei bok som hermer den store, internasjonale romanen der sutlause folk reiser overalt og opplever sære komplott frå innsida og utsida.»
Surén skjønner tydeligvis ikke hva boka egentlig har med Albert Åberg å gjøre, og det skjønner ikke jeg heller. Dette med Albert Åberg er og blir bare en gimmick. Jeg kan dermed ikke la være å gruble over hva denne boka kunne ha vært, nemlig en realistisk skildring av Albert Åbergs liv som voksen i en forstadstristesse i det svenske «folkhemmet», hans forhold til faren, og til barndomsvennene. Harstad er på nippet til å gjøre nettopp dette, ikke minst når han skildrer Alberts og farens samliv i blokkleiligheten. Her er mye bra miljøskildring og skildring av forholdet mellom far og sønn. Men så skjærer Harstad ut og reduserer Albert Åberg til en biperson i en undergangsvisjon hvor han ikke klarer å beherske sine egne innfall, som for eksempel dette med den tyske oppfinneren og «demonteringen» av hele vår sivilisasjon. Helt på jordet, etter min mening. Det er så blodig synd at Albert Åberg forsvinner i alt dette.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg må bare skryte litt:
Hvis du hadde vært i Stavanger, nærmere bestemt på en cafe som heter Sting, i kulturuka, så hadde du fått med deg hele historien bak *Albert Åberg*; tenkingen, konklusjonene, alle mulige interessante fakta, + (lange!)utdrag fra boka. (selvfølgelig fremført live av forfatteren)
Det var nemlig jeg, og det var utrolig spennende!
Så nå kan du angre! =)

Aina Basso sa...

Eg likar innleggstittelen din!
Forøvrig tvilar eg ikkje på at du og Surén er inne på noko. Veit ikkje om eg kjem til å lese denne boka. Og forresten, godt nyttår :)

Jørn Roeim sa...

Kristina: Angre kan jeg ikke, siden jeg ikke visste om det. Men jeg tviler ikke på at det var interessant, så jeg skulle gjerne vært der.

Aina: Jeg vil anbefale boka uansett.

Aina Basso sa...

Ok, eg skal ta det opp til vurdering ;)

Anonym sa...

Glimrende innlegg!
Ikke bare fordi jeg er enig (se her selv), men også fordi du tar opp sentrale poeng om slutten og bruken av Albert Åberg.

Ellers støtter jeg også oppfordringen om å lese denne, fordi innimellom er dette en god bok.