7. februar 2008

Leserapport.









Som noen kanskje har lagt merke til, har jeg opprettet tre nye sideelementer øverst til venstre på siden, med rubrikker for hva jeg leser, planlegger å lese og har lest i 2008. Hensikten med disse er ikke å vise frem hvor mye jeg får lest, for jeg synes selv at jeg får lest altfor lite, men å orientere besøkende på denne siden om hva jeg leser, og også for at jeg selv skal ha litt oversikt. Pluss at det å føre lister er morsomt i seg selv.

Bøkene i disse listene er bøker jeg leser fra perm til perm, som «leseprosjekter», med en litt pretensiøs betegnelse. Det vil stort sett si romaner og annen skjønnlitteratur. Jeg tar ikke med bøker jeg mer går til og fra over lengre tid, typisk essays, som for eksempel Jon Fosses Gnostiske essays. Disse blir likevel til dels hyppig omtalt og sitert fra i bloggen.

Når det gjelder de tre bøkene i listen over bøkene jeg har tenkt å lese, har jeg lovet Eggen og Olsen å lese deres bøker, og det skal jeg selvsagt gjøre, jeg venter bare på det rette tidspunktet. Det er en riktig tid for alt. (Det var ikke meningen å få det til å høres mystisk ut, det er bare sånn det er.)
Agnes Ravatns bok leste jeg en anmeldelse av i siste nummer i Morgenbladet og bestemte jeg umiddelbart for at den ville jeg lese og blogge om, og den kommer jeg til å begynne på straks jeg får den.

I feltet for bøker jeg leser nå, har det i et par dager stått «lesepause». Ha - som om jeg klarer å ha lesepause lenge. Forleden dag famlet jeg febrilsk i bunkene på nattbordet etter en ulest bok, og endte opp med Svendsens catering av Kyrre Andreassen, en bok jeg fikk anbefalt her i bloggen for en tid siden, jeg husker ikke av hvem. Men nå er jeg helt hekta på denne boken, og skjønner hvorfor folk er begeistret for den. Den fikk SULT-prisen i 2007.

Kanskje jeg burde ha et felt for «til-fra-bøker» også, ved nærmere ettertanke. Jeg har tre av dem i øyeblikket; Jon Fosses Gnostiske essays, Per Pettersons essaysamling Månen over Porten, og forleden kveld fant jeg også frem - nok en gang - Jan Erik Volds Under Hauges ord, som jeg siterte fra i går. En aldeles nydelig bok, for øvrig, som jeg antagelig kommer tilbake til i et eget innlegg. Hvis noen trodde at jeg hadde forkastet Olav H. Hauge etter mitt litt kritiske innlegg for noen dager siden, tar de grundig feil.

Dette er altså lesesituasjonen for øyeblikket. Jeg planlegger også innlegg om Beckström-boka, som jeg føler at jeg ikke har fått avsluttet ordentlig her i bloggen, og ikke minst forfatterne Aasne Linnestå, Merethe Lindstrøm og Heidi Marie Kriznik, som jeg hadde en herlig leseseanse med sist jeg var i det lille røde huset i skogen.

5 kommentarer:

Aina Basso sa...

Einig - listeføring ruler!

Anonym sa...

Tror kanskje det var Thomas J.R. Marthinsen som tipset deg om "Svendsens Catering" - i alle fall var det fra hans blogg jeg fikk tipset. Og jeg er enig med deg - og Thomas - det er en stas bok.

Gleder meg til å lese kommende innlegg - spesielt om "de tre damene fra skogen". Jeg har selv lest "Krakow" av Aasne Linnestå etter dine begeistrede innlegg her på bloggen, og må bare takke for å ha blitt gjort oppmerksom på en bok jeg mistenker at jeg ellers ville ha "mistet" i mediemylderet.

Bokbloggere er unike tipsere. :-)

Thomas sa...

Er nok en viss fare for at det var meg, ja. Det er sjeldent bra bok. =)

Og jeg er helt enig med deg, Leselama, det er kult med boktips fra folk som er virkelig glad i bøker.

Jørn Roeim sa...

Svendsens catering, altså anbefalt av Thomas J.R.M. Æres den som æres bør. Enig i at det er en usedvanlig bra bok, med et fantastisk språk!

Anonym sa...

Og siden ingen andre har nevnt det: Svendsens Catering gikk som opplesningsserie på radio, på P2. Det var forfatteren selv som leste, og det var en nytelse å høre den døsig-lakoniske stemmen og språket. Et bevis på at den gode, gammeldagse opplesningen på radio fremdeles kan være helt fantastisk. Takk og pris for at P2 fortsatt produserer slikt.