24. mai 2008

Leser jeg noe?






Jeg må bare se i øynene at det har blitt lite lesing den siste måneden. Eller, det vil si - lite planmessig lesing. Jeg har lest i How Fiction Works av James Wood og i Wellek & Warrens Litteraturteori, og ikke minst det siste nummeret av Vagant. Pluss at jeg blar litt her og litt der. Tar små smakeprøver av både gamle og nye bøker. Egentlig holder jeg på med Hermanas av Torgrim Eggen. Hvorfor kommer jeg ikke videre? Det har ikke noe med boka å gjøre, mer med at våren er en travel tid og ikke den mest gunstige for strukturert lesing. I tillegg har jeg mye å gjøre jobbmessig, jeg må forberede meg på det fjorten dagers arbeidsoppholdet jeg skal ha i Danmark i begynnelsen av juni og på utstillingene jeg skal være med på som billedkunstner i sommer. Alt krever sitt.

I sånne perioder synes jeg det er greit å lese etter innfallsmetoden, litt her og litt der. La lysten og tilfeldighetene råde. Kikke litt i en bok for å se hva den handler om, ta en tilfeldig (eller ikke tilfeldig) bok ut av hylla og bla i den, snuse litt på nyinnkjøpte bøker før de legges på vent. Litterær småspising. Det er ikke alltid man er så kjempesulten.
Men aldri en dag uten en bok.

Ingen kommentarer: