19. mai 2008

Wellek & Warren







Av og til går jeg i mine egne bokhyller og finner frem en bok på måfå. Eller ... kanskje ikke på måfå, jfr. min holdning til «tilfeldigheter» eller det som kalles synkronitet. Eller bare som følge av helt naturlige og forklarlige assosiasjonssprang, som i går, da jeg gikk bort i bokhylla på kontoret mitt og tok frem Wellek & Warrens Litteraturteori, som kom som Kjempefakkel (tidlig norsk paperback) i 1970. I dagligtale bare omtalt som "Wellek & Warren". Jeg har lest i den før, det ser jeg av understrekningene, men det må være uhyre lenge siden, for jeg husker ingenting. Det jeg vet, er at dette var et banebrytende litteraturteoretisk verk i sin tid, og meget sentralt i litteraturforskningen. Du kan lese mer om Wellek & Warren HER, i den engelske Wikipedia-artikkelen om den ene av forfatterne, Austin Warren.

Det var ikke tilfeldig at jeg fant frem denne boka, det var direkte foranlediget av at jeg i helgen hadde lest i James Woods How Fiction Works.
Som jeg har vært inne på før, er jeg ingen teoretiker eller akademiker, og jeg leser ikke for å forstå, men for å oppleve. Men jeg har erfart, som for eksempel da jeg leste Ulysses i fjor, at kunnskaper om det jeg leser, kan øke leseopplevelsen. Og etter å ha lest James Wood, begynte jeg å lure på om jeg hadde noe generell litteraturteori. For eksempel noe som tok for seg litteraturens forhold til livet og omvendt, som jeg var inne på i innlegget under. Wellek & Warren er visst det nærmeste jeg kommer.

Baksideteksten på Wellek & Warrens Litteraturteori sier blant annet:
«Forfatterne er inspirert av den angelsaksiske ’New Criticism’ og legger hovedvekten på den litterære tekst og analysen av dens elementer: rytme, stil, metaforer, symboler, genre og litterær teknikk. Litteraturen diskuteres imidlertid også i forhold til andre kunstarter og til biografi, psykologi, samfunn og filosofi. Det er knapt det aspekt ved lesningen og studiet av et litterært kunstverk som ikke blir drøftet og satt inn i sin rette sammenheng.»

Et standardverk i sin tid, men er det fortsatt det? Er Wellek & Warren fortsatt et begrep for dagens litteraturstudenter? Eller er det noen som har noe annet å anbefale? Altså en generell innføring i litteraturvitenskap. Så tilgjengelig at selv jeg kan forstå den.

2 kommentarer:

Anonym sa...

...jeg vet ikke stort om emnet, men kanskje et godt utgangspunkt for videre fordypning er boken jeg fikk av deg til jul i forfjor, nemlig Erik Bjerck Hagens "Hva er litteraturvitenskap?"

Jørn Roeim sa...

sameti: Godt forslag.