9. mai 2008

Woody Allen







Jeg har alltid likt Woody Allen. For tiden har jeg en liten privat kavalkade hvor jeg ser filmene hans om igjen. Samtidig prøver jeg å komplettere samlingen min ved hjelp av nettet. Her er et knippe mer eller mindre kjente sitater:


-- De må komme til te hos meg en dag. Vi har meget å snakke om.
-- Gjerne for meg. Jeg tar med teposer, og så kan vi ta en rask sjekk av Deres erogene soner.
Grevinne Alexandrovna (Olga Georges-Picot) og Boris Grushenko (Woody Allen) i Kjærlighet og død


Intet forhold kan baseres på kompromisser eller perfeksjon, bare på hell. Folk vil ikke innrømme det, men man må ha hell.
Sandy Bates (Woody Allen) i Stardust Memories som svar på spørsmålet: «Finnes det en perfekt partner? Er ikke alle forhold basert på kompromisser?»

-- Hva tenker du på?
-- Jeg satt bare og tenkte på at det må være noe galt med meg, for jeg har aldri hatt et forhold til en kvinne som har vart lenger enn det mellom Hitler og Eva Braun.
Mary (Diane Keaton) og Isaac Davis (Woody Allen) i Manhattan


Når et forhold går i stykker, er det bedre å gå enn å bli gått fra.
Joe (Woody Allen) i Alle sier I love you

Du er så vakker at jeg nesten ikke klarer å holde holde øynene på taksameteret.
Isaac Davis (Woody Allen) og Mary (Diane Keaton) under en drosjetur i Manhattan

Å elske er å lide. Skal man unngå å lide, må man la være å elske. Men da lider man fordi man ikke elsker.
Sonja (Dianne Keaton) i Kjærlighet og død

Du bruker sex til å uttrykke enhver følelse, bortsett fra kjærlighet.
Judy (Mia Farrow) i Hustruer og ektemenn

Når det gjelder kjærlighet er det ikke kvantiteten av den kjønnslige aktiviteten som teller, men kvaliteten. På den annen side -- hvis kvantiteten faller til under én gang hver 8. måned, er det grunn til å se nærmere på saken.
Boris (Woody Allen) i Kjærlighet og død

Jeg mener at folk burde holde seg til én partner hele livet, som duer og katolikker.
Isaac Davis (Woody Allen) i Manhattan

-- Er du redd for å dø?
-- Redd er ikke ordet. Jeg er vettskremt.
-- Interessant nyanseforskjell.
Sonja (Dianne Keaton) og Boris (Woody Allen) i Kjærlighet og død

-- Selvfølgelig er det en Gud. Vi er jo skapt i hans bilde
-- Se på meg! Tror du han går med briller?
-- Ikke med den innfatningen.
Sonja (Dianne Keaton) og Boris (Woody Allen) i Kjærlighet og død

Jeg var lykkelig, men jeg visste det ikke.
Mickey Saxe (Woody Allen) Hannah og hennes søstre

3 kommentarer:

Aina Basso sa...

Kunne ikkje unngå å tenke at sitata hadde vore endå betre om dei var gjengitt i original. Det er noko med Woody Allens engelske språkføring som ikkje let seg omsetje så lett.

Anonym sa...

Ja, Woody er et veritabelt oppkomme av sitater og 'one-liners' i tradisjonen fra Groucho Marx. "Ikke bare finnes det ingen Gud, men prøv å få tak i rørlegger på en lørdag."
"Det er ikke det at jeg er redd for å dø; jeg har bare ikke lyst til å være til stede når det skjer."
Hva ville verden vært uten Woody?

Anonym sa...

"Jeg mener at folk burde holde seg til én partner hele livet, som duer og katolikker."
He he! Ja det er fordeler ved å være en katt.
Mishka