28. juni 2008

Leserapport

Jeg er ferdig med den mest intense Bastian-lesingen, så jeg kan gå over til lystlesing igjen. Egentlig hadde jeg jo planer om å lese Bibelen i sommer, men jeg var ikke i Bibel-modus akkurat nå. Ingen av de andre bøkene på lista fristet heller. Så tok jeg en streif i bokhyllene for å finne noe, og endte opp med Kafka på stranden av Haruki Murakami. Jeg har lest en bok av ham før, men husker ikke hvilken. Kafka på stranden gjorde ikke noe umiddelbart inntrykk, så jeg tenkte at den gidder jeg ikke å lese. Kvelden etter lå den fortsatt på nattbordet, og jeg leste noen sider igjen. Dette gjentok seg enda flere kvelder, og nå har jeg tatt konsekvensen av det, så nå leser jeg den. Jeg kan ikke si det er en bok som gjør meg vilt begeistret, men det må jo likevel være noe der som gjør at jeg fortsetter å lese den. Én ting er at den virker veldig godt oversatt. For meg minner Murakami litt om Pamuk. Begge er "storytellers", og de forteller bra. Samtidig er jeg litt ambivalent i forhold til begge. Noen ganger kverner de litt på tomgang, liksom, men så glimter de til innimellom.

Ingen kommentarer: