13. august 2008

Hagen akkurat nå






Gammal dam
Ein frosk hoppar
Lyden av vatnet


Matsuo Bashō (1644-1694), oversatt av Paal-Helge Haugen


Når jeg kommer hjem fra morgenens hundetur, tar jeg alltid en tur ned i den japanske hagen min for å omstille meg til den roen og konsentrasjonen som jobbingen ved skrivebordet krever. I dag var hagen preget av kraftig regnskurer i natt og i dag morges. Bambusen hadde bøyd seg helt ned i dammen, og fortsatt dryppet det fra de store løvtrærne som danner et tak over deler av hagen. Fuktigheten forsterker synsinntrykk og dufter. Vann er liv.

(Det skal for ordens skyld opplyses at denne dammen ikke er gammel, og at frosken - som ikke kan ses på bildet - er av metall, men dette haikudiktet passet så godt.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Jørn

- Skønt billede! Og en fornøjelse at klikke ind på din blog. Jeg snublede over en morsom lille video på YouTube, hvor Norge gør grin med danernes sprog og kultur. Prøv engang:
http://www.youtube.com/watch?v=s-mOy8VUEBk

Der røg min fordom om, at nordmænd ingen humor har.

Gode hilsner fra Susanne. Vi mødtes på Hald i forsommeren.

Jørn Roeim sa...

Susanne: Takk for at du kikker innom. Jo visst har nordmenn humor. Jeg må ha gitt et helt feilaktig inntrykk på Hald. :-)