9. august 2008

Iris







Sesselja gjorde meg for en tid siden oppmerksom på filmen Iris, om den engelske forfatteren Iris Murdoch. En rekke av hennes bøker er oversatt til norsk, men hun glimrer med sitt fravær i mine hyller, og for meg har hun bare vært et navn i den litterære vrimmelen. Den engelske Wikipedia-artikkelen om henne finner du HER.

Ved nærmere ettertanke har jeg nok oppfanget noe om at hun hadde Alzheimer, og det er nettopp det filmen handler om. Trist film, tenker man kanskje da, og det var den jo, i den grad at jeg hadde tårer i øynene på slutten. Men samtidig en vakker og god film (og en sann historie) om et skapende, levende menneske og et livslangt trofast ekteskap gjennom gode og vonde dager. Glimrende spill av Judi Dench som Iris Murdoch og av Jim Broadbent som ektemannen John Bayley. Kate Winslet gjør en meget god innsats som den unge Murdoch.

Kort sagt en anbefaling jeg bare kan bringe videre, ikke minst for dem som, i likhet med meg, liker filmer som handler om forfattere. To andre i samme sjanger som kan anbefales (jeg har kanskje gjort det før) er The Hours om Virginia Woolf (Nicole Kidman) og Sylvia om Sylvia Plath (Gwyneth Paltrow).

3 kommentarer:

Lille søster sa...

Du burde også se "En engel ved mitt bord" om Janet Frame, basert på den selvbiografiske trilogien hennes med samme navn. Har akkurat begynt å se den selv (den er i tre deler). Bøkene er også verdt å lese.

Anonym sa...

Trilogien "en engel ved mitt bord" leste jeg for mange år siden. Omtrent 10 tenker jeg. takk lille søster, for at du minnet meg på denne.
Jeg så filmen "iris" for et par år siden og og den kan anbefales på det varmeste. En varm film om det å være menneske.

Mishka

Hermia Says sa...

Alla tre författarporträttsfilmer du tar upp är verkligen fina. Det är skönt att slippa bli besviken, att tycka filmerna gör mer ont än gott. Samma genre men om musiker - Hilary & Jackie - också jättefin.