4. august 2008

Telemarksutstillingen 2008











Impresjon II



I fjor hadde jeg ett bilde med på Telemarksutstillingen, som ble kåret til utstillingens beste og innbrakte meg et arbeidsstipend. Det kan du lese om i DETTE innlegget. Som følge av dette er jeg i år invitert til å delta på Telemarksutstillingen som gjesteutstiller med tre verk. Dette prosjektet har jeg jobbet med denne uken, og nå er bildene klare. Motivene fant jeg i min egen hage. Jeg lærte meg heldigvis ganske tidlig at motivene finnes overalt for den som har evnen til å se. Og fotografi handler nettopp om å se.

For de fotointeresserte gjør jeg oppmerksom på at mine bilder ikke blir manipulert digitalt. Jeg driver med det jeg kaller "rent fotografi", det vil blant annet si at eventuelle effekter gjøres i selve opptaket, og ikke blir tilført etterpå. Det sier seg selv at dette er en atskillig mer krevende måte å bearbeide et motiv på enn å gjøre noen tastetrykk på datamaskinen (det vil i praksis si Photo Shop), selv om jeg ikke ser ned på dette. Det er bare to helt forskjellige måter å forholde seg til fotografi på.
Motivet i dette tilfellet er en bambusplante, som altså befinner seg i min egen hage. Hvordan jeg har fått til akkurat dette uttrykket, forblir min hemmelighet. Men tro meg - det kostet meg flere dagers arbeid.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Veldig stemningsfylt. Jeg elsker motivet og komposisjonen og den drømmelignende kvaliteten. Det gir en magisk og mystisk følelse. ...på engelsk ville jeg ha sagt etheral:) Lykke til med utstillingen.

Jørn Roeim sa...

dreamy: Takk for hyggelig tilbakemelding på bildet.

Anonym sa...

etter min mening er du en innbilsk tosk

Jørn Roeim sa...

anonym: Håper du finner andre steder på nettet hvor du trives bedre enn her.