12. oktober 2008

It's pizza time!

Jeg tror jeg kan si med ganske stor sikkerhet at noen Pizza Grandiosa aldri har befunnet seg innenfor mine fire vegger. Hvis folk hadde visst hvor enkelt det er å lage pizza selv, hadde aksjene i Orkla Foods stupt med en gang. Det gjør de kanskje uansett i disse tider, hva vet jeg, jeg har ikke aksjer i Orkla lenger, men i diverse andre selskaper, som stuper så det holder.
Dette går imidlertid ikke ut over lørdagshumøret, særlig ikke lørdagens høydepunkt, nemlig pizza, rødvin og (som regel) en Woody Allen-film (i dag Alice. Jeg hengte meg så opp i svakheter i oversettelsen at jeg fikk mer eller mindre beskjed om å holde kjeft til slutt. Occupational hazard. Beklager.) Pizzasmaken står nå på veldig tynn og sprø pizza, og den er det jeg som lager.






Her er en del av ingrediensene gjort klar. Oliven, serranoskine, mozzarella, ananas, tomater ... Midt i bildet ses det såkalte kokkeglasset. Pizzaen blir nemlig best hvis man drikker rødvin mens man lager den. Et viktig poeng som dessverre aldri blir nevnt i noen oppskrift.








Kveldens rødvin. Jeg er ikke vinkjenner og aner ingenting om den, bortsett fra at den var ypperlig til pizza. Antagelig noe jeg har hatt med fra Tyskland eller Danmark.









En annen ting som aldri nevnes i noen oppskrift, er at det er uhyre viktig med den rette musikken mens man lager pizza. Hva som er rett musikk, varierer selvsagt fra person til person. For meg er det denne plata, Italienske mirakler, en reise i vin og musikk fra Kirkelig Kulturverksted, som passer best. Opera for lovers går også bra.

6 kommentarer:

Lille søster sa...

Dette ligner svært på vår lørdagspizza!

Jørn Roeim sa...

lille søster: Hyggelig å høre.

Aina Basso sa...

Mmm!
Du kan å nyte livet, Jørn!

nefertiti sa...

Ch. St. André er en nydelig vin, ja. Råflott til pizza, vil nok mange si, men det kommer jo selvsagt an på pizzaen.
I dette tilfellet vil jeg nok si at den var et utmerket valg - også tatt årstiden i betraktning.

Sesselja sa...

Rødvinsglasset hører med når man pizzakokkelere, ja! Selv bytter jeg gjerne til et glass øl når maten kommer på bordet, men når jeg står på kjøkkenet og koser meg med silkemyk deig og diverse smaksbomber, bør helst rødvinsglasset stå parat.

Jørn Roeim sa...

aina: Hyggelig å høre at du synes det. Jeg prøver så godt jeg kan. Livet er ikke det verste man har.

nefertiti: Takk for at du deler vinkunnskapene dine.

Sesselja: Da er vi enige angående kokkeglasset. Det hører med!