6. januar 2009

Leserapport 2008







Inspirert av blant andre Spectatia (HER), har jeg også utsatt min lesing i det foregående år for prosentregning. Jeg må bare beklage at jeg ikke kan fremstille det like imponerende med grafiske figurer.

Listen (som befinner seg til venstre i skjermbildet) består av 27 bøker. Jeg må tilføye at jeg har lest mer enn dette, men jeg har ikke tatt med bøker som bare er lest stykkevis og delt, så dette er den «offisielle» listen.

Av disse 27 bøkene er 18 norske. Jeg er usikker på hvilken nasjonalitet Grimsrud har, men i min liste regnes hun som norsk.

I alt lest: 27 bøker
Kvinnelige forfattere: 40 %
Mannlige forfattere: 60 %
Lyrikk: 3,7 %
Bøker på andre språk: 0 %
Oversatt litteratur: 33 %
Bøker av norske forfattere: 67 %

Tallene nedenfor er i forhold til bestanddelen norske bøker:
Kvinnelige forfattere: 61 %
Bøker på nynorsk: 11 %
Nålevende forfattere: 94 %
Lyrikk: 5,5 %

Forfattere som er representert med mer enn én bok: Aasne Linnestå (3), Jørn Lier Horst (2), Samuel Beckett (2), J.M. Coetzee (2).

Av disse tallene kan man blant annet slutte at jeg ikke leser litteratur på originalspråket, at jeg leser mye norsk litteratur, herav svært mye samtidslitteratur med overvekt av kvinnelige forfattere.

Jeg vil ikke skille mellom godt og dårlig; alle disse bøkene er på sin måte gode. Det gjelder også for eksempel Andreassen og Kriznik, men disse representerer en type norsk samtidslitteratur som foregår i et for lite rom for meg, og som gir meg lite utover de konkrete beskrivelsene, uansett hvor godt skrevet de er. Ørstavik og Linnestå, for eksempel, opplever jeg derimot som grenseoverskridende både når det gjelder indre og ytre rom, de utvider verden for meg som leser og gir meg lyst på mer.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Imponerende, syntes jeg!

Selv har jeg stort sett bare lest sakprosa det siste året, og noen romaner.
Og det er romanene som har åpnet dører til sakprosaen.

Cyno Grassator sa...

Du leser flere kvinnelige forfattere enn mannlige lesere flest. Kjæresten min synes det gjør deg til en spesielt sympatisk blogger. Jeg påstår selvfølgelig at jeg ikke har noe imot kvinnelige forfattere, men den hjemlige statistikken motsier meg.
Videre er det imponerende at du leser så mye samtidslitteratur. I noen år fikk jeg hele bokhøsten lempet inn på kontoret av slitne postbud, til fri avbenyttelse. Veldig få bøker ble lest slik bøker fortjener å leses. De fleste ble bare bladd i. Jeg vil gjerne berømme deg for å holde interessen, nysgjerrigheten, gløden ved like!

Jørn Roeim sa...

Cyno Grassator: Takk for det. Jeg må ile til og si at den høye andelen kvinnelige forfattere nok mer skyldes tilfeldigheter enn bevisste valg, siden min lesing foregår mye etter innfallsmetoden. Det gjelder for så vidt også den store andelen med samtidslitteratur.