16. februar 2009

Ord for dagen






"Om vi ikke alltid kjenner den rette tiden for en bok, så gjør merkelig nok ofte bøkene selv det."
Tehme Melck

PS Egentlig sa jeg dette i en kommentar til et innlegg på Flimre-bloggen, men ved nærmere ettertanke syntes jeg det var så godt sagt at det kunne være ord for dagen i dag. Det handler vel egentlig om det fenomenet jeg har vært inne på flere ganger før, at bøker "kommer til meg" uten at jeg har søkt dem eller hadde planer om å lese dem, det kan være bøker jeg har hatt stående i årevis eller overhodet ikke hørt om. Eller bøker jeg har lest før, og som vil bli lest igjen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Disse ordene minner meg om da Tore Renberg var programleder for "Leseforeningen" på NRK2. Han sa i et program at han sikkert en gang skulle komme til å lese Duun og andre klassikere som han ikke hadde lest, fordi "litteraturen forandrer seg ikke, det er det vi som gjør!" Og når vi har forandret oss tilstrekkelig, kan en tidligere neglisjert bok i hyllen forandre oss igjen...

Selv leste jeg "Mrs. Dalloway" både som engelskstudent og litteraturvitenskapstudent, men først flere år senere traff boken meg med full (eksistensiell) kraft. Jeg var altfor grønn tidligere! For øvrig: veldig interessant blogg, ofte dagens nett-høydepunkt.

Jørn Roeim sa...

Kjenner meg igjen i dette. Hadde en lignende opplevelse da jeg leste Raskolnikov (Forbrytelse og straff) i fjor, jeg prøvde å lese Dostojevskij i ungdommen, men var for umoden da.
Ellers takk for en veldig hyggelig kommentar om bloggen.