30. mars 2009

Hverdagslykke







Jeg har en teori om at altfor mange mennesker mener at lykken befinner seg et annet sted eller en annen gang, for eksempel at alt var bedre før, eller at man ser frem til noe som befinner seg et sted i fremtiden. Nostalgi har jeg ikke særlig sans for, men å ha noe å se frem til kan være en god ting. Viktigst er imidlertid, etter min ringe mening, her og nå. Hva er livet? En eller annen filosof, og han er neppe den eneste, har sagt noe i retning av at livet er slik dine dager er. Hvis du vil vite hvordan livet ditt er, kan du med andre ord se på hvordan du tilbringer en dag. Eller rett og slett se deg rundt der du befinner deg akkurat nå. Der har du livet ditt. Og forhåpentligvis lykken. Hvis ikke burde du kanskje gjøre noe med det.

Å se er ofte nyttig, enten det er i konkret eller overført betydning. Ofte henger det to måtene å se på sammen, dvs at det å se konkret ofte fører til at man ser noe i den betydningen at man forstår noe, får større innsikt i noe.

Bildet som illustrerer dette innlegget, tok jeg ved middagsbordet i dag, og det forestiller tre væsker som jeg inntar så godt som daglig, nemlig vann, vin og olje (jeg drikker selvfølgelig te med melk hver dag også, men ikke til middag).

Vann, vin og olje har vært essensielle væsker for oss mennesker til alle tider, for å opprettholde livet, og til glede og nytelse. Og så syntes jeg ganske enkelt bare det var vakkert å se disse tre væskene på bordet foran meg, og derfor tok jeg bilde av det. Tulipanene kan stå som et symbol på enda en ting som er viktig for mennesker, nemlig skjønnhet. Jeg opplever det som lykke, kall det gjerne hverdagslykke, å bli glad av å se mitt eget middagsbord.

For å gjøre det hele perfekt, bør man sitte overfor en person man liker å se på, og som man liker å være sammen med, og hvis denne personen også kan lage mat, kan det nesten ikke bli bedre. Den rette musikken kan sette prikken over i-en, enten det er Norah Jones, Aage Kvalbein eller Chopins nokturner.

Det var ikke noe mer enn det egentlig. Livet er det som pågår akkurat nå. Og det varer ikke evig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Godt talt, - og jeg tenker på det flere ganger hver eneste dag.

Strekker sa...

Jeg også!