2. april 2009

Stipend








Statens kunstnerstipend er tildelt. På DENNE siden er det lenker til listene over både kunstnerstipender og garantiinntekter. Flere i det litterære bloggmiljøet er blant de heldige, og har omtalt både seg selv og andre i bloggene.

Selv fikk jeg det jeg søkte om fra staten i år, et relativt beskjedent diversestipend. Fra før har jeg fått et noe større stipend fra Norsk Oversetterforening, og senere i år håper jeg å få et stipend fra den danske stat til å oppholde meg i Danmark fordi jeg er danskoversetter (synd jeg ikke oversetter fra italiensk, for den italienske stat gir en orden til italienskoversettere!).

Stipender er ikke lottogevinster, men viktige bidrag til kunstneres økonomi. Som kunstner, det vil si frilanser, er man atskillig dårligere stilt enn lønnstagere, blant annet når det gjelder sykelønnsordning og pensjon. I tillegg til at inntekten er mer enn usikker for svært mange. Derfor er det viktig at vi har de økonomiske støtteordningene vi har, ikke minst de statlige. Det finnes kulturfiendtlige politiske krefter som vil redusere disse, og dette er det viktig å være klar over når man stemmer ved valg.

4 kommentarer:

Lille søster sa...

Ja, dette er kjempeviktig!

Bente sa...

Det er altid vigtigt at stemme imod de kulturfjendtlige! Og de florerer uhyggeligt godt - også i Danmark.

Odette de Crécy sa...

En orden hadde sannelig vært noe!
Gjerne sammen med en god Barolo.

Støtteordninger er viktige. Egentlig burde vi satset flere offentlige kroner på kultur i disse nedgangstider.

Unknown sa...

Aldri har jeg begått en bok. Heller ikke stilt ut bilder til allmen beskuelse. Men ofte har jeg tenkt å gjøre begge dele!
Kan jeg søke stipend på det grunnlaget?
Tross alt; man sier jo at det er tanken som teller...