24. juli 2009

Herman Bangs lange vei






For ti minutter siden ringte det på døra, og utenfor sto en blid, yngre herremann som forkynte at han kom fra transportfirmaet UPS med en pakke til meg. Den inneholdt fem bøker, nærmere bestemt Herman Bangs samlede romaner. Verket omtalte jeg i DETTE innlegget da jeg var på Det Danske Forfatter- og Oversættercenter i begynnelsen av juni. Jeg bestilte da bøkene fra min danske nettbokhandel, Saxo, for å få dem mens jeg fortsatt var i Danmark. Slik gikk det ikke. Det danske postvesenet klarte å rote bort pakken et sted mellom København og Viborg, og den nådde aldri meg. Frustrert telefon til Saxo etter at jeg hadde kommet hjem, men de ordnet opp og sendte nye bøker til min norske adresse, uten rådyr utenlandsporto. Dessverre bruker Saxo UPS til utenlandske leveranser, og UPS klarte også å rote bort pakken (det er ikke den første uheldige erfaringen jeg har med dette firmaet). I begynnelsen av uken ble jeg oppringt av en svensktalende UPS-dame som lurte på om pakken hadde kommet frem. Det hadde den ikke, men damen lovet at de skulle spore den opp. Det har de tydeligvis klart, for i dag mottok jeg som sagt bøkene. Omsider. Men den som venter på noe godt osv.
PS. Nå er kanskje ikke kjøp av danske bøker så aktuelt for lesere av denne bloggen, men for dem det måtte interessere, kan jeg opplyse at jeg nå har gått over til Arnold Busck. Min første bestilling der, nå nylig, var meg i hende i løpet av fire dager, uten det minste problem, og til lavere forsendelsesomkostninger enn Saxo. Og uten at UPS var innblandet ...

Ingen kommentarer: