26. juli 2009

Mafiøst





Ikke en lokal utgave av Gudfaren, bare undertegnede iferd med å skrive dette innlegget. Jeg har nylig gjenoppdaget gleden ved å skrive for hånd.






En tidligere sogneprest i vår lokale, katolske menighet døde nylig, gammel og sikkert mett av dage. Jeg kjente ham ikke, og deltok ikke i begravelsen, men det gjorde mange andre, så mange at politiet måtte ordne trafikken da gravfølget skulle begi seg til fots fra kirken til kirkegården. I følget var det selvsagt mange katolske prelater, noen av høy rang. Katolske prester ekviperer seg gjerne hos dertil egnede skreddere i Roma og kan, sett med norske øyne, fortone seg som ganske eksotiske i full mundur. Det spektakulære opptoget tiltrakk en del skuelystne, og politiets nærvær skal ha fått enkelte av bivånerne til å konkludere med at mafiaen måtte ha vært representert i gravfølget. Jeg vet selvsagt ikke om den salige pater hadde kontakter i slike kretser, men jeg finner det overordentlig tvilsomt, for ikke å si direkte usannsynlig. Men et katolsk show off av denne kaliber er ikke noen dagligdags foreteelse i småbyen, så vi får vel bare godta at utenforståendes fantasi kan ta litt av når de skal tolke det de ser ut fra det de tror de vet om det katolske, basert på mer eller mindre tabloide medier, TV-serier og film.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Sto det noe i avisene om dette?

Jørn Roeim sa...

Det tror jeg nok ikke.

Odette de Crécy sa...

Eller kanskje et lite snev av misunnelse?
Det er vel ikke akkurat opptog som frekventerer den norske kirken for tiden.

Stian M. Landgaard sa...

Det var også mange siviliserte som reagerte på opptoget ved bispevielsen i Tromsø. "Voksne folk som går kledd slik!" etc.

Jeg har publisert noen bilder fra prosesjonen her: Katolsk bispevielse i Tromsø.