31. august 2009

Ord for dagen

"Det er bare å tenke tanken: du skal leve hele livet med deg selv. Du kan finne en ny kjæreste, du kan forlate familie og venner, reise bort, finne en ny by og nye steder, du kan selge det du eier og kvitte deg med alt du ikke liker, men du kan aldri - så lenge du lever - bli kvitt deg selv."

Tomas Espedal: GÅ. (Eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv)

Dette sitatet er en reprise; jeg hadde det også i april 2007 (denne bloggen er snart tre år gammel). Men det er et veldig godt sitat da? Tomas Espedal uttrykker seg svært aforistisk, det er mange brukbare sitater i bøkene hans. Det blir mye Tomas Espedal nå, jeg vet ikke hvorfor, eller jo, det var dette intervjuet i siste nummer av Morgenbladet, eller kanskje det egentlig var synet av ham på Gyldendals høstfest, han har en intens, fortettet utstråling (bare se på bildet i Morgenbladet), og jeg visste at jeg som leser ikke var ferdig med ham, noe som også har manifestert seg i at jeg har hatt stående på nattbordet i flere år uten å bla mer i den enn jeg gjorde like etter at jeg hadde kjøpt den, men i går kveld tok jeg den frem igjen og begynte å lese den, for nå vil den leses fra perm til perm, jeg vet ikke hvorfor dette skulle ha et par år på å modnes, sånt trenger man ikke spekulere på for man finner neppe noe svar uansett. Lesingen lever sitt eget liv, det er noe av det spennende med den. Noen ganger kan den styres, andre ganger må man bare gi etter og la seg lede av den.

HER kan du lese om et møte bloggeren Bharfot hadde med Tomas Espedal. Og HER et intervju på Bergen Offentlige Biblioteks hjemmeside (de har mange gode forfatterintervjuer!).

4 kommentarer:

Unknown sa...

Tehme Melck: Nå skal du få litt skryt av meg.
Jeg har hentet GÅ på biblioteket. Og allerede nå, etter å ha lest bare 10-15 sider, vet jeg at denne boka var den helt rette for meg akkurat her og nå.
I tillegg var det så smart å legge inn lenke til det "bibliotekintervjuet".
Jeg hadde kanskje ikke funnet fram til Espedal på egenhånd.
Takk!

Jørn Roeim sa...

Dipso: Hva har man bokblogger til ...

Unknown sa...

Hehe. Nei, du sier noe. Iblant lurer jeg på akkurat dét. Men så viser det seg at det vi driver med ikke er så meningsløst allikevel.

Bharfot sa...

Morsomt at du lenket til den opplesninga på Mono! Han gjorde stort inntrykk på meg. Men i ettertid har jeg vært litt flau over at jeg sammenliknet ham med den nye James Bond… Tenk hvis han googlet seg selv? Haha