19. januar 2011

Tolstojs siste dager



Så denne filmen i kveld, om Tolstojs siste dager. "The Last Station", heter den - en tittel som både går på sist stadium av livet og det faktum at Tolstoj døde på en jernbanestasjon. Glimrende spill av Christopher Plummer som Tolstoj og Helen Mirren som hans kone. Så vidt jeg kan bedømme holder filmen seg ganske tett opp til virkeligheten. Vel verd å se, også for den som ikke har et forhold til Tolstoj fra før. Men etter å ha lest Krig og fred nå i høst, lurer jeg faktisk på om jeg skal gå i gang med Anna Karenina også. Det er noe med klassikerne (jeg har nettopp avsluttet Madame Bovary).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har også akkurat sett den filmen, og den grep oss. Nydelig fortelling, og flotte skuespillere.

Lille søster sa...

Anna Karenina er en fantastisk bok. Jeg har tenkt å lese Krig og fred om litt, og håper den er like god.