8. juli 2011

En hyllest til regnet







Skal man tro mediene nå om sommeren, er regn noe av det mest katastrofale man kan bli utsatt for. Bak dette banale skvalderet lurer forestillingen om det perfekte sommervær, som bare fører til frustrasjon fordi det er en illusjon.

Akkurat nå sitter jeg på «uterommet», en liten overbygd terrasse hvor jeg tilbringer store deler av sommeren og inntar alle måltider med utsikt over hagen. Hagen min er ganske stor, og helt avskjermet fra omverdenen med hekker og bugnende løvtrær.

Regnet siler, og jeg nyter det i fulle drag. Sommerregn har sin egen lyd, et vakkert, monotont sus som ingen musikk kan måle seg med, og det fremkaller helt spesielle farger og ikke minst dufter. Dufter av gress og vekster og fuktig jord. Det er nesten til å bli beruset av, i den grad at rødvin nærmest blir overflødig.

HER er et innlegg fra juli 2008, da jeg også satt på uterommet som i dag og nøt regnet.

3 kommentarer:

Heidi sa...

Jeg liker også regn godt og blir alltid like irritert når helt vanlig regn blir en nyhetssak om sommeren.

Anonym sa...

Det er nemlig det: Det perfekte sommerværet er en illusjon. Etter en uke syd i verden, der sol og varme er en selvfølge, er jeg forsynt for i år. Nå nyter jeg sol og regn, tjue grader og skydekke. Norsk sommer er fantastisk.

Anonym sa...

Du har evig rett når det gjelder medienes sutring om sommerværet! Og det som stadig forundrer meg, er at avisene kjører fram værforandringer som rene nyhetssaker, altså på artikkelplass! I dag, 11. juli, kan Aftenposten - igjen! - melde at været faktisk har det med å endre seg. Og det gjelder selvsagt det evige gnålet om godvær og sol. En sky på himmelen, for ikke å snakke om regn, er visst katastrofalt. Jeg har lenge undret meg over slik prioritering i mediene. Hva skyldes dette tullet? OK, det er agurktid i avisene, greit nok. Men i tillegg har jeg en privat teori: Journalistene er så pur unge at de fremdeles synes dette med veksling mellom sol og gråvær og regn og tilbake til sol er nytt og spennende. Så spennende at de må bruke spalteplass i avisene på det. For oss andre er dette bare uhorvelig banalt og en del av naturen og livet, og livet byr innimellom på gråværsdager, også med nedbør, gitt! God sommer til deg, kollega, sol eller regn. (hilsen bloom)