14. mai 2012

Leserapport

Å bli ferdig med Brødrene Karamasov kan sammenlignes med å komme ut av en tett, mørk skog og plutselig se åpent lende foran seg. Kanskje en dårlig metafor, men likevel. Uansett hvor stor opplevelse det var å lese dette hovedverket av Dostojevskij, var det veldig deilig å kunne lese noe annet omsider. Første bok ut ble altså Amalie Skrams Julehelg, omtalt i innlegget nedenfor.





Nå leser jeg Aina Bassos Inn i elden. Den har ligget på vent ganske lenge, og dette er sikkert en bok de fleste bokbloggere kjenner. Jeg har fulgt Aina Bassos forfatterskap fra første stund, og har sett frem til denne boken. Foreløpig er jeg bare et lite stykke på vei, men så langt har den ikke skuffet.

Samtidig leser jeg Stephen J. Waltons roman Roadmovie. Manuset. Jeg hadde ikke hørt om den før jeg leste en anmeldelse som gjorde meg nysgjerrig. Jeg lånte boka på biblioteket, og den fenget fra første stund. De fleste vil formodentlig vite at engelskmannen Walton er professor i nynorsk skriftkultur ved Høgskulen i Volda og leder for Ivar Aasen-instituttet. Han har tidligere gjort seg bemerket med bøkene Den teksta versjonen. Amerikanisering og modernitetens intellektuelle og Skaff deg eit liv. Om biografi. For disse bøkene fikk han Språkprisen i 2009 for god bruk av nynorsk i sakprosa. For den siste boka fikk han også Melsom-prisen samme året. Jeg har biografi-boka hans og har omtalt denne i bloggen tidligere.

Walton skriver ikke bare glimrende sakprosa, han skuffer heller ikke som skjønnlitterær forfatter. Roadmovie. Manuset er gjennomsyret av ironisk humor, særlig i omtalen av høyskolemiljøet. Men siden boka handler om en oversetter, får han også sagt mye bra om oversettelse. Og så er Walton meget siterbar, jeg har allerede hatt ett sitat fra denne boka i dagens sitat-spalten øverst til venstre, og flere kommer.

Både Basso og Walton skal jeg komme tilbake til i egne innlegg.

For første gang på lenge har jeg nå også en liste over bøker jeg skal lese. Den ser slik ut:

Caryl Férey: Zulu
Péter Nádas: Parallelle historier I, Den stumme provinsen
Herman Hesse: Steppeulven (gjenlesning)
Hanne Ørstavik: Hyenene

Og apropos Amalie Skram (innlegget nedenfor): Hennes samlede verker er nå underveis fra Ruuds Antikvariat på Mysen, mitt foretrukne antikvariat på antikvariat.net.

Ingen kommentarer: