23. mai 2012

Om å møte seg selv

Fra blad- og bokavdelingen i den lokale Meny-butikken. To av mine bøker på nederste hylle.


 Som forfatter er jeg i den heldige situasjon at bøkene mine kommer i stadig nye utgaver. For eksempel fikk jeg nylig beskjed fra Bokklubben om at de ville gjenbruke en av bøkene mine som hovedbok. Jeg skulle gjerne sett mer av bøkene mine i bokhandelen, til gjengjeld utgir Bestselgerforlaget nå noen av bøkene mine i nye utgaver til salg i Meny- og Joker-butikkene. Så om jeg ikke ser bøkene mine i den lille bokhandelen i det lokale bydelssenteret, så ser jeg dem i hvert fall i Meny-butikken når jeg handler der. Bestselgerforlaget eies av Gyldendal og Aschehoug, og salget i dagligvarebutikk går bra. Redaktøren min fortalte at hun en dag hadde stått i kassakø bak en pakistansk familie som kjøpte to Kvikk-Lunsj og en av mine bøker! (Familiens Store Quizbok, som er en revidert nyutgave av Barnas Store Spørrebok. "Spørrebok" er en utdatert betegnelse, nå må det hete noe med quiz.)


Fra det lokale biblioteket. Hele 15 eks av mine bøker er på plass i denne hylla.


 Et annet sted hvor jeg møter meg selv, er på biblioteket. Det hender at bøkene mine er på utlånstoppen, og de fleste steder bærer de preg av flittig bruk.

2 kommentarer:

Janicke sa...

Moro! Og det må være veldig tilfredstillende. Hvis du kommer til meg en gang vil du møte noen av bøkene dine der også :-)

Jørn Roeim sa...

Godt å høre!