5. juni 2012

Danmark











Fra Limfjorden (eget foto)


 I Danmark er det grundlovsdag i dag, det nærmeste våre sydlige naboer kommer en nasjonaldag. Ingen 17. mai-stemning der i gården, dagen er ikke engang fridag (selv om de fleste butikker er stengt!) og markeres stort sett bare med noen politiske taler hvor man hyller det danske demokratiet. Men siden dette er en bokblogg, har jeg lyst til å bringe en liten litterær hyllest til dette landet, som jeg er veldig glad i og kjenner innenfra fordi jeg har bodd der.
I den danske litterære kanon rager nobelprisvinneren Johannes V. Jensens roman Kongens fald høyt, om ikke aller høyest, og der har han en passasje som jeg kjenner meg igjen i på mange måter, også geografisk, fordi jeg bodde ved Limfjorden og opplevde årstidenes skiftning under en høy jysk himmel.

Det er i al Evighed sandt, at Danmark ligger mellem de to blaa Have, grønt om Sommeren, rustent om Høsten og hvidt under Vinterhimlen. De danske Strande viser sig vidunderligt vinkende, Agrene derinde runder sig fortroligt, de klædes med Korn og fælder Kornet igen. Solen staar i Vifter over Bakkerne ved Limfjorden, hvor Vestenvinden blæser hjemligt; Dagens Veksel i Danmark er altid forskellig og altid den samme. De smaa Fjorde og Bifjorde gentager Danmark hundrede Gange, Øresund er som en Port ind til det endelige Land. Her rinder Aaerne ut mod Havet, Skovene gror i Havets nærhed, du ser en Maage, du øjner en sættende Hare i Heden, Sol og Sorgfrihed, det er Danmark. 
 

6 kommentarer:

Gråbekka`s Blogger sa...

Gratulerer med dagen som var!:)

Janicke sa...

Fantastisk bilde!

Jørn Roeim sa...

Takk, begge to.

Bernhard Ellefsen sa...

Ja, det er en strålende roman. Jeg leste den i Hvalpsund i påsken, ikke langt unna Farsø, hvor de nå har laget et fint museum for Jensen. Anbefaler også den mer sønderjyske romanen Livliner av Vibeke Grønfeldt, en av de danske nominerte til Nordisk råd i år. Jeg anmeldte den her. Limfjorden er i hvert fall et godt, litterært landskap!

Odette de Crécy sa...

Virkelig et flott bilde.

Jørn Roeim sa...

Ellefsen: I Hvalpsund - ja, der har jeg tatt fergen mange ganger. Det nye Johannes V. Jensen-museet i Farsø har jeg ikke sett ennå, det var bare nesten ferdig sist jeg var der, så jeg måtte nøye med med minnestuene i rådhuset, viet hans søster Thit Jensen. Grønfeldt kjenner jeg ikke, men har skrevet meg henne på minnet.
Ja, Limfjorden er et godt litterært landskap. Jeg bodde i Salling og pleide å spøke med at det var Danmarks litterære midtpunkt - med Johannes V. Jensen i Farsø, Jeppe Aakjærs Jenle like i nærheten, det samme med Jens August Schades fødeby Skive, og så J.P. Jacobsen i Thisted, og alle dem vestpå, Hans Kirk og Knuth Becker og hvem de nå var alle sammen, for ikke å forglemme Sandemoses fødeby Nykøbing M (modellen for Jante), bare en liten fergetur fra Salling.

Odette: Takk!