6. februar 2014

A fascinating and original book


Jeg har nettopp lest en bok som er svært utypisk for min lese-agenda, nemlig den engelske grafiske romanen Dotter of her Father’s Eyes av ekteparet Mary M. Talbot (forfatter) og Bryan Talbot (tegner). Jeg vet faktisk ikke hvordan jeg ble oppmerksom på denne boken, det må ha vært nokså tilfeldig, men på en eller annen måte har den fanget interessen.
Boken er dels Mary M. Talbots selvbiografi fra en oppvekst som tidsmessig faller omtrent sammen med min egen.  Hun vokste opp i Lancashire i England som datter av en akademiker-far som var en anerkjent Joyce- spesialist. Tittelen er hentet fra Joyces store, siste verk, ennå ikke oversatt til norsk (uoversettelig, men det sa man om Ulysses også), nemlig Finnegan’s Wake.
Parallelt med Talbots egen historie fortelles historien om Lucia Joyce, Joyces datter. I begge historier tegnes et bilde av et komplisert far-datter-forhold. Vi kommer tett på de to familiene, hvorav den ene (Joyce) temmelig dysfunksjonell (Lucia tilbrakte sine 30 siste år på sinnssykehus).

En gripende bok, både morsom og trist på samme tid. Og med gode tids- og miljøbilder. Det finnes masse stoff på nettet om denne prisbelønte boken.
HER er en anmeldelse i NY Journal of Books, og her en omtale på nettsiden Biographile, som bare omhandler biografisk litteratur. En meget interessant side.
HER er forfatteren Terry Eagletons omtale av Carol Loeb Schloss' biografi om Lucia Joyce: To Dance in the Wake, som Talbots har basert Lucia Joyce-delen av sin bok på.
 
 

En utypisk bok for meg, som sagt, men nå har jeg fått sansen for tegnede bøker. Lesingen av Fiske/Kvernelands Olaf Gulbransson-biografi i fjor gjorde nok sitt, men samtidig ser jeg nå at jeg ikke har ført denne opp på leselisten for 2013. Antagelig et ubevisst uttrykk for at jeg ikke har sett på denne typen bøker som "ordentlig" litteratur! Men det har endret seg nå. Jeg er allerede på jakt etter flere bøker av denne typen. Det er mye bra der ute, det vet jeg. Kvernelands Munch-biografi burde vel være et must til å begynne med. Men i denne sjangeren kommer jeg nok også til å se på det engelskspråklige markedet.  

 

Ingen kommentarer: