30. mars 2014

Dagens fangst


Dagens fangst på Halfdans Bokhus i Drangedal.

Evelyn Waugh: Møte med fortiden
Bedre kjent som film (flere versjoner) og fjernsynsserie: Brideshead Revisited/Gjensyn med Brideshead. (Fjernsynsserien kåret til England beste noen gang.)

Virginia Woolf: Mrs Dalloway.
Dermed har jeg Virginia Woolf komplett på norsk, tror jeg.

William Faulkner: Absalom, Absalom!
Et av Faulkners hovedverk. Jeg samler på ham, men har foreløpig ikke lest noe.

Lars Roar Langslet: Olav den hellige
Katolikken Langslet om Norges nasjonalhelgen. Jeg er medarrangør for foredragsrekken Katolsk Forum i den katolske menigheten jeg tilhører, og til høsten skal vi ha Olav den hellige som tema. Langslet blir førstemann ut, så denne boken må jeg ta en titt på i embets medfør.

William Faulkner: Mørk august.
Samleren slår til.

Carl Fredrik Engelstad: De levendes land.
Historisk roman fra 1400-tallets Frankrike. Jeg oversetter for tiden en serie om de engelske Rosekrigene, og da kan det være nyttige ting å hente her. Engelstad var en stor norsk kulturpersonlighet på 1900-tallet, både som skribent og oversetter. Slottet av Kafka, som jeg nettopp har lest, var oversatt av ham.

William Faulkner: Det aller helligste.
Mer Faulkner. Samleren er snart fornøyd.

Roland Barthes: Fragmenter av kjærlighetens språk.
Jeg er ikke inne i moderne filosofi, men litt bladring i denne ga lyst til å lese.

Patrick O'Brian: Orlogskaptein.
Andre bind i denne verdensberømte romanserien fra den britiske marinen på Napoleonskrigenes tid. Jeg har en annen bok i serien fra før. Karakterisert som de beste historiske romaner som er skrevet, og imponerende godt oversatt til norsk (teksten er spekket med intrikat sjøfarts- og seilskuteterminologi).

Alle bøkene i utmerket stand, bortsett fra Waugh, som er litt skjev i ryggen. Men jeg blir aldri lei av Brideshead, som handler om en utenforståendes møte med en katolsk engelsk adelsfamilie.
Samlet pris kr 260, med andre ord i underkant av kr. 30 per bok. I et antikvariat ville de antagelig ha ligget over kr. 100 i snitt.


1 kommentar:

Anonym sa...

Er det förste udgaven af Mörk august?