2. mars 2015

Tarjei Vesaas' debutantpris

Kandidatene til (fjor)årets pris er klare; Maria Kjos Fonn for novellesamlingen Dette har jeg aldri fortalt til noen, Anne Helene Guddal for diktsamlingen Også det uforsonlige finnes og Amalie Kasin Lerstang for romanen Europa.
I motsetning til mange andre bokblogger er dette ikke en blogg som driver en slags forbrukerveiledning innen litteraturen. Den handler bare om min lesning, og siden jeg i stor grad konsentrerer meg om kanonisk lesning, dvs klassikerne, handler den bare i liten grad om samtidslitteratur. Men jeg følger da litt med på den, og det vil kanskje overraske noen at to av priskandidatene står på leselisten min for 2014, nemlig Fonn og Lerstang. Så når jeg første velger samtidslitteratur, har jeg tydeligvis god vurderingsevne!
Fonns noveller var rene lesefesten, velskrevne og morsomme. Hun går Ingvild Rishøi en høy gang (en nærliggende sammenligning), for ikke å si overgår.
Lerstangs Paris-tristesse var noe helt annet. Det slår meg nå, etter at jeg har lest min første bok av Modiano, at hun kanskje kan minne litt om ham.
Men Fonn er min favoritt, ingen tvil om det.

1 kommentar:

aariho sa...

Interessant om Fonn! Ble nysgjerrig på denne forfatteren og skal lese henne. Passer fint at jeg har Tarjei Vesaas som ukas portrett da.