29. desember 2015

Eh ... bøker

Det er ikke meningen å starte en ny debatt om e-bøker kontra papirbøker. Jeg kjenner alle argumentene FOR e-bøker, men selv holder jeg meg utelukkende til papir. Jeg har fortsatt ikke lest en bok på skjerm, og jeg ser heller ikke for meg at jeg kommer til å gjøre det. Alle vitenskapelige undersøkelser jeg har lest om, går i favør av papirboken. Vi oppfatter mer, opplever mer, lærer mer, når vi leser på papir.
E-bøker har da heller ikke slått særlig an. Bare en bok er en bok.

1 kommentar:

Hege sa...

For meg handler det om lesevolum. Jeg jobber mye, og det er begrenset hvor mye jeg får lest. Når jeg leser på lyd, e og papir, blir det rett og slett lest mer. Lydboka er i øret når jeg gjør husarbeid, e- boka er med meg over alt og papirboka ligger på nattbordet, Det handler også om tilgjengelighet. Det er ikke alltid jeg kommer meg på biblioteket fornå lete fram noe. Med e-bøkene har jeg biblioteket på iPaden, og det er en fryd når reserverte bøker bare popper opp.

Heldigvis utelukker ikke det ene det andre, og papirbøker blir neppe borte.