8. februar 2016

Olav Duuns ufullstendige verker



Halfdans Bokhus har åpnet etter vinterstengningen, og jeg ble så glad da jeg så denne fine utgaven av Olav Duuns samlede verker. Først etter en liten stund oppdaget jeg at bind 2, 3 og 4 manglet. Hvem i huleste splitter opp et slikt verk? Neste spørsmålet som naturlig melder seg: Hvem i huleste kjøper et oppsplittet verk? I dette tilfellet jeg, og jeg betalte kr. 30 per bok. For det første tiltalte bøkene meg rent estetisk, for det andre er alle hovedverkene der, så vidt jeg kan forstå. Noe stort håp om å få komplettert verket med de manglende bindene, har jeg selvsagt ikke, men ingenting er umulig. Jeg klarte for eksempel å finne det manglende bindet i Durrells Alexandriakvartetten, men sammenligningen mellom et samleverk og fire enkeltutgivelser er ikke helt relevant.

Ingen kommentarer: