17. februar 2016

Om å lese kart



I stedet for å lese en bok på senga hender det at jeg leser kart. "Å lese kart" betyr vanligvis å se på kartet for å finne ut hvor man er eller hvordan man skal komme seg til et sted. Men jeg leser altså kart som om det var en bok. Jeg reiser på kartet, kan man  si. Og jeg tror ikke jeg er helt alene om å bruke kart på den måten.
Yndlingskartet mitt er danmarkskartet, og særlig sidene med Jylland. Kjent område for mange ferierende nordmenn, eller som transportetappe på vei sørover. Kartutsnittet her viser en del av Limfjorden med halvøya Salling og en del av øya Mors (administrasjonssenteret på Mors er Nykøbing M, som er Sandemoses fødeby og modellen for Jante). Kjent strøk for meg; jeg har nemlig bodd et sted på dette kartet. Å lese dette kartet handler derfor mye om minner, men det er også en forberedelse til en form for reisevirksomhet jeg elsker, nemlig å kjøre rundt på danske småveier. Det gjorde jeg sist i oktober i høst. Danmark har et utrolig finmasket veinett, og mange av veiene er særdeles idylliske. Det gjelder særlig de som er merket med en margeritt. Motorveier og hovedveier er dørgende kjedelige å kjøre på, om enn greie nok når man bare skal fra A til Å. På småveier kan man ta det med ro, man ser og opplever mye mer, og det er lett å stoppe.
Andre kart jeg liker å lese, er kart over Tyskland og Irland, som også er land jeg kjenner til en viss grad. Men på Jylland føler jeg meg som hjemme.

Ingen kommentarer: