2. april 2016

Litterær humor på en lørdag

Når leste du sist en bok du virkelig skrattlo av? Og hvilken bok var det?
Hvilken bok er den morsomste du har lest? For meg er det 
Tre mann i en båt av Jerome K. Jerome, vel å merke i den første norske oversettelsen.
Den har vært diskutert tidligere her i bloggen - noen synes som jeg, at den 
er noe av det morsomste som finnes mellom to permer, mens andre
ikke har sansen for den i det hele tatt. I farten kommer jeg ikke på andre
skjønnlitterære bøker som virkelig har fått meg til å le høyt, men noen,
noen ganske få, er det da. Jo, forresten, den første romanen til
Agnes Ravatn, Veke 53, tror jeg kalte fram latteren. Om denne skrev en annen blogger:

"Boka er skrevet i Ravatns umiskjennelig humoristiske stil. Innenfor genren 
 satire er det lov å bruke ironi og overdrivelser, fremstille persongalleriet på en 
karrikert måte og å gjøre narr av folk. At alvoret likevel skinner igjennom 
fra tid til annen, er også en del av det hele."


Forøvrig har jeg selv sitert en del fra denne boka, klikk på temaet "Agnes Ravatn".
 

1 kommentar:

Tine sa...

Jeg oppsøker sjelden bøker som blir markedsført som "morsomme". De gangene jeg har falt for fristelsen har det ikke gått så bra. Kan anbefale Ingen savner Edward Niema av Eivind Larssen, og så lo jeg godt av Håkan Nesser sin siste Elleve dager i Berlin. Vi har forskjellig humor, disse to bøkene fikk i alle fall meg til å le :)